W związku z tym projektant statków – Zakład Teorii Okrętów Politechniki Gdańskiej, dostosował dotychczasową “inspekcyjną” wersję do obsługi ruchu pasażerskiego, dla małych grup wycieczkowych.
Budowę zmodyfikowanej jednostki zlecono ówczesnej Warszawskiej Stoczni Rzecznej w Warszawie, Nie można z całą pewnością stwierdzić, ile ich powstało w latach 1961—1968, ale seria nie była mniejsza niż 19 sztuk. Jednym z ostatnich statków zbudowanych w warszawskiej stoczni był Albatros.
Historia statku m/s „Albatros” zaczyna się w 1963 roku. Wtedy w ramach zobowiązania produkcyjnego, na święto 22 lipca, załoga Warszawskiej Stoczni Rzecznej zbudowała statek przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego na Wiśle i budowanym właśnie Zalewie Zegrzyńskim. Z początku jednostka jubileuszowa nie miała szczęścia i nie znalazła amatora. Dopiero w 1964 roku została przekazana Żegludze Warszawskiej do obsługi nowej atrakcji turystycznej – Zalewu Zegrzyńskiego. Jednak krótki był żywot statku nad Wisłą. Budowane nad Zalewem ośrodki szkoleniowo – wypoczynkowe nie wykazywały zainteresowania żeglugą pasażerską. Po dwóch latach pływania w Kazimierzu nad Wisłą „Albatros” na ponad 40 lat opuścił Mazowsze. W latach 1967-1991 pływał pod banderą Żeglugi Augustowskiej, a następnie zyskał prywatnego armatora z malowniczej Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Nad Zalew Zegrzyński m/s „Albatros” powrócił w roku 2010, a jego armatorem została Żegluga Mazowiecka i jest nim po dziś dzień. W 2013 roku statek przeszedł kapitalny remont i modernizację. Wymienione zostały okna w kabinie i sterówce, zmodernizowana został instalacja elektryczna i sanitarna, nowe są urządzenia kuchni i WC oraz ławki na pokładzie słonecznym i sidzenia w kabinie. Statek został wyposażony w nowoczesne urządzenia multimedialne, nawigacyjne i nagłośnienie. Operacja została współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej. W sezonie jednostka obsługuje regularne rejsy spacerowe po Zalewie, czartery i inne imprezy turystyczne.
Jak na statek z połowy ubiegłego wieku, jest nadal statkiem wygodnym dla podróżnych i funkcjonalnym. Zadbali o to kolejni armatorzy dzięki którym przeprowadzone remonty i modernizacje nie wpłynęły na wygląd i oryginalne wyposażenie statku, zaś poprawiły estetykę i komfort pomieszczeń pasażerskich. Warto wspomnieć, iż „Albatros” jest jedynym statkiem pasażerskim na Mazowszu posiadającym „salonkę z barem”, idealną do przeprowadzania kameralnych imprez.
opis techniczny statku